Zvočna zasnova novih orgel v Cerkljah

Dispozicijo, oziroma izbor registrov za nove orgle v Cerkljah, je pripravil univ. doc. Dalibor Miklavčič. Pri izboru je upošteval tako bogato tradicijo orglanja in zborovskega petja v cerkljanski cerkvi, kot prostorske možnosti. Kakor je bila dispozicija obstoječih orgel, ki jo je naredil dr. France Kimovec, posebnost v svojem času, je tudi dispozicija novih orgel posebnost v našem prostoru danes.

Gre za sodobno glasbilo, ki pa se navdihuje pri zgodovinskih zgledih  južno in srednjenemškega baroka, potem nemškega romantičnega sloga, ki ga je razvil slavni orglar Walcker, ne zanemarja pa tudi nekaterih odličnih sodobnih glasbil. Te zglede »zaokroži v novo sodobno celoto, ki bo idealna tudi za bogato zborovsko muziciranje z orglami v tej župniji«. 

Vse to ni brez zgodovinske povezave z nekdanjimi in obstoječimi cerkljanskimi orglami. Prve orgle v tej cerkvi je namreč leta 1822 izdelal Johann G. Kunath, ki se je na Kranjsko priselil iz Nemčije in je neposredna povezava s  srednjenemško baročno tradicijo. Njegove orgle je leta 1874 predelal Franc Goršič, ki je romantično Walckerjevo estetiko prinesel na Slovensko. Obstoječe orgle so delo Franca Jenka, ki je preko Ivana Milavca (ta je leta 1911 izdelal orgle za ljubljansko stolnico) nadaljeval tradicijo Franca Goršiča.

Nove orgle bodo imele 53 samostojnih registrov, razdeljenih na 3 manuale in pedal.

Prvi manual je povezan s hrbtnim pozitivom na korni ograji. Hrbtni se imenuje zato, ker ga ima organist, ko sedi za igralnikom, za svojim hrbtom. Vsebuje 13 registrov, zvok pa se bo zelo neposredno razlil po cerkveni ladji že zaradi same pozicije pozitiva.

Drugi manual ima 14 registrov in se imenuje glavni, saj vsebuje registre, ki bodo poskrbeli za poln, močan in jasen orgelski zvok. Nameščen je v sredini glavne orgelske omare.

Tretji manual je postavljen pod obok, ki cerkveno ladjo povezuje z zvonikom. Zvočno to ne predstavlja težave, saj so piščali zaprte v posebni omari, ki je na sprednji strani opremljena z žaluzijami oziroma loputami, ki jih organist lahko poljubno zapira in odpira, ter tako vpliva na jakost zvoka. Na tem manualu je postavljenih kar 20 različnih registrov. Posebnost je, da imajo vsi registri možnost transmisije na 4. manual. To pomeni, da jih lahko neodvisno igramo na 3. ali 4. manualu, kar močno poveča možnosti različnih registrskih kombinacij.

Posebnost bo uporaba »en chamade« registrov, oziroma horizontalno postavljenih jezičnikov. Poznamo jih iz časa baroka v Španiji, uporabljal jih je znameniti francoski orglar Cavaillé-Coll v obdobju romantike, sedaj so svoje mesto našli tudi v nekaterih sodobnih zasnovah. Ti registri so postavljeni samostojno, mogoče pa jih bo povezati na katerikoli manual.

Pedalne piščali so pri novi zasnovi postavljene v glavni omari in ne več pod obokom, kot pri obstoječih orglah, tako da bodo lahko v polnosti razvile svoje zvočne zmožnosti. Najnižji toni se namreč začnejo pri 16 Hz, kar je spodnja slušna meja.

Zvočni razpon novih orgel bo tako segal od spodnje do zgornje slušne meje, ter od najtišjega registra, ki bo z zaprtimi žaluzijami komaj slišen, pa do veličastnega zvoka, ko bo organist odprl vse registre.

 

Pripravil: Tomaž Močnik